ما از ایده تا بهره برداری در کنار شما هستیم👋

وب‌سایت فروشگاهی شخصی خود را داشته باشید
وب سایت تجارت الکترونیک کوچک خود را داشته باشید

ظاهرا شروع حرکت تجارت الکترونیک(فروشگاه‌های آنلاین) همراه بود با ظهور وب جهانی در سال 1991 و ایجاد اولین مرورگر برای دسترسی به آن در سال 1993، یعنی دقیقا همان زمانی که اینترنت جا افتاد و به طور گسترده مورد استفاده کاربران واقع شد (قبل از آن تجارت الکترونیک روی سیستم‌ها به صورت آفلاین بود). در سال‌های اخیر، با گسترش تلفن‌های هوشمند و در دسترس بودن اینترنت پرسرعت، تجارت الکترونیک به سمت دستگاه‌های همراه مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت سوق پیدا کرده است.

فروشگاه‌های اینترنتی دیدگاه مردم نسبت به بازار را تغییر دادند و این توانایی را در اختیار انسان‌ها قرار دادند که در خانه‌هایشان بنشینند و تنها با چند کلیک ساده روی گوشی‌های هوشمند هر چه میخواهند را خریداری کنند. دیگر نیازی نیست مردم برای خرید لباس‌، کراوات‌، عطر و سایر اقلام مورد نیاز، به یک مرکز خرید مراجعه کنند یا برای یک خرید کوچک ساعت‌ها وقت تلف و برنامه‌ریزی کنند یا نگران بنزین و ترافیک باشند.

خرید آنلاین
خرید آنلاین

تجارت الکترونیک چیست؟

E-commerce که اغلب به عنوان فروشگاه الکترونیک شناخته می شود، مبادله کالاها و خدمات و همچنین ارسال پول و اطلاعات از طریق یک شبکه الکترونیکی، معمولاً اینترنت میباشد. این معاملات تجاری می‌تواند B2B (بیزنس - بیزنس)، B2C (بیزنس - مصرف کننده)، C2C (مصرف کننده - مصرف کننده)، یا C2B (مصرف کننده - بیزنس) یا غیره باشد.

فروشگاه الکترونیک و تجارت الکترونیک اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. رویه‌های معاملاتی که خرید خرده‌فروشی آنلاین را شامل میشوند، گاهی اوقات به عنوان E-tail نیز شناخته می‌شوند.

استفاده گسترده از سایت‌های تجارت الکترونیکی مانند آمازون و eBay در 20 سال گذشته به طور قابل توجهی باعث رشد خرده فروشی آنلاین شده است. اداره سرشماری ایالات متحده تخمین می‌زند که 5 درصد از کل خریدهای خرده فروشی در سال 2011 از طریق تجارت الکترونیک انجام شده است. زمانی که همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 شروع شد، بیش از 16 درصد به آمار این خرده‌فروشی‌ها افزوده شد.

فروش تجارت الکترونیک از 2010 تا 2021
فروش تجارت الکترونیک از 2010 تا 2021

تجارت الکترونیک چگونه کار می‌کند؟

اینترنت چیزی است که تجارت الکترونیک را هدایت می‌کند. مشتریان به راحتی از سیستم‌های خود برای دسترسی به یک فروشگاه آنلاین و مرور مجموعه‌ها و ثبت سفارش کالا یا خدمات استفاده می‌کنند.

مرورگرهای مشتری در هنگام ثبت سفارش (در حال خرید) اطلاعات را با سرور وب سایت فروشگاه الکترونیک مبادله می‌کنند. اطلاعات سفارش به یک سیستم متمرکز به نام مدیریت سفارش ارسال می‌شود. سپس به رایانه بانکی، پایگاه اطلاعات موجودی، و یک سیستم تجاری که اطلاعات پرداخت را از طریق برنامه‌هایی مانند پی پال مدیریت می کند، ارسال می شود. در نهایت، سفارش به مدیر برمیگردد. این کار برای تضمین موجود بودن کالا در فروشگاه و پول کافی در حساب مشتری برای انجام سفارش انجام می‌شود.

مدیریت کالاهای موجود در انبار یکی از مسائل کلیدی است که خرده فروشان آنلاین و آفلاین با آن مواجه هستند. هر چه تعداد شعبه‌ها بیشتر باشد، این امر دشوارتر می‌شود. پلاگین وردپرس پوز کنترل‌اعداد راه حل ایده آل برای این مسائل است. می‌توانید مقاله‌ این محصول شرکت کنترل‌اعداد را نیز مطالعه کنید.

افزونه وردپرس پوز کنترل اعداد چه مزایایی دارد؟ چرا از میان پلاگین‌های دیگر آنرا انتخاب کنیم؟
افزونه وردپرس پوز کنترل‌اعداد یک راه حل جامع برای مدیریت محصولات و فروشگاه‌ها و شعبه‌هایتان در اختیار شما میگذارد.

پس از تایید سفارش، اطلاعات به وب سرور فروشگاه ارسال میشوند. مشتری اعلامیه‌ای مبنی بر اینکه سفارش او با موفقیت دریافت شده، مشاهده می کند. سپس به انبار یا بخش تکمیل سفارش، اطلاع می داده میشود که محصول یا خدمات را با ارسال اطلاعات سفارش به بخش مربوط، به مشتری تحویل دهند. طی این فرایند خرید کالاهای واقعی یا دیجیتالی ، یا امکان دسترسی به یک سرویس برای مشتری فراهم است.

پلتفرم هایی مانند آمازون یا دیجی‌کالا وجود دارند که فروش اینترنتی را میزبانی میکنند به این صورت که علاوه بر مشتریان، فروشندگان نیز آنجا ثبت نام کرده و کالاهای خود را عرضه میکنند. هدف این است که مشتریان تنها از همان یک پلتفرم بازدید کنند و همه کالاهای مورد نیاز را در دسترس داشته باشند. مدل SaaS به مشتریان اجازه می دهد زیرساخت‌های فروشگاه آنلاین را "اجاره" کنند. و ابزارهایی منبع باز (open-source) هستند که کسب و کارها با کمک توسعه دهندگان داخلی آنها را مدیریت می کنند.

انواع تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک
انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به جای مبادلات بین مشاغل و مشتریان، مبادله الکترونیکی کالاها، خدمات یا اطلاعات بین شرکت‌ها را نیز در برمیگیرد. دایرکتوری‌های آنلاین و وب‌سایت‌هایی که به کسب‌وکارها کمک میکنند تا جستجوی محصولات، خدمات و اطلاعات و همچنین انجام تراکنش‌ها با استفاده از واسطه‌های تدارکات الکترونیکی انجام شود، دو نمونه هستند. طبق برآورد Forrester که در سال 2018 منتشر شد، تجارت الکترونیک B2B تا سال 2023 به 1.8 تریلیون دلار خواهد رسید و 17٪ از فروش B2B در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

B2C

خرده‌فروشی آنلاین با استفاده از تجارت الکترونیک، بین بیزنس و مصرف‌کننده (B2C) شناخته می‌شود. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها کالا، خدمات یا اطلاعات را مستقیماً به مشتریان ارائه می دهند. این عبارت در اواخر دهه 1990 در شرایطی محبوبیت یافت که فروشگاه‌های آنلاین و فروشندگان کالا هنوز یک  پدیده تازه بودند.

امروزه مراکز و فروشگاه‌های آنلاین بی شماری وجود دارند که انواع اقلام مصرفی را به فروش می رسانند. شناخته شده‌ترین این وب سایت‌ها آمازون است که یک تجارت غالب در بازار B2C است.

C2C

مصرف کنندگان کالاها، خدمات و اطلاعات را، به صورت آنلاین در فرآیندی به نام تجارت الکترونیک مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)، با یکدیگر به تبادل میپردازند. این تراکنش‌ها اغلب از طریق واسطه انجام می‌شود که یک پلتفرم اینترنتی برای اجرای آنها ارائه می‌دهد.

پلتفرم‌های C2C شامل حراج‌های آنلاین و تبلیغات طبقه بندی‌شده است. دو نمونه شناخته شده از این پلتفرم‌ها eBay و Craigslist هستند. C2B2C یا مصرف کننده به بیزنس به مصرف کننده، نام دیگری برای این نوع تجارت الکترونیکی است زیرا شامل مشاغلی مانند eBay می شود. خرید C2C همچنین در پلتفرم‌هایی مانند Facebook Marketplace و پلت فرم فروش مد Depop امکان پذیر است.

C2B

مصرف کنندگان، کالاها و خدمات خود را برای فروش به مشاغل آنلاین از طریق تجارت الکترونیکی مصرف کننده به بیزنس (C2B) ارائه می دهند. این برخلاف استراتژی کسب و کار مرسوم B2C است.

بازاری که عکس‌ها، تصاویر، رسانه‌ها و اجزای طراحی بدون حق امتیاز ارائه می‌کند، iStock یا Job Board، نمونه‌ای شناخته شده از پلتفرم C2B به شمار می‌روند.

B2A

تراکنش‌های آنلاین بین بیزنس‌ها و مدیریت عمومی یا نهادهای دولتی به عنوان تراکنش‌های بیزنس به مدیریت (B2A) نامیده می‌شوند. انواع مختلفی از خدمات الکترونیکی یا محصولات الکترونیکی، مورد نیاز چندین شعبه دولتی است. این کالاها و خدمات اغلب با سوابق قانونی، ثبت نام، تامین اجتماعی، اطلاعات پولی و اشتغال سروکار دارند. اینها را می‌توان به صورت الکترونیکی از مشاغل دریافت کرد. با سرمایه گذاری در قابلیت‌های دولت الکترونیک، خدمات B2A در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی رونق گرفته‌اند.

C2A

این نوع به تعاملات بین مصرف کنندگان و ادارات عمومی یا نهادهای دولتی اشاره دارد که به صورت آنلاین انجام می شود، اگرچه دولت به ندرت کالا یا خدماتی را از مردم خریداری می‌کند. معمولا مردم این کار را در زمینه‌های زیر انجام می دهند:

  • تامین اجتماعی: انتشار و ارسال اطلاعات
  • مالیات: تشکیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت
  • سلامت: تنظیم قرار ملاقات، به اشتراک گذاری نتایج آزمایش و اطلاعات وضعیت پزشکی، و پرداخت هزینه خدمات مراقبت‌های بهداشتی

بیزنس الکترونیک تلفن همراه که اغلب به عنوان تجارت الکترونیکی شناخته می شود، خریدهای آنلاینی را که با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه یا تبلت انجام می شود، شامل می‌شود.که عبارت است از پرداخت، بانکداری، و خرید در دستگاه های تلفن همراه. چت ربات‌های تلفن همراه با افزودن قابلیت انجام معاملات از طریق مکالمات صوتی یا متنی برای مشتریان، تجارت الکترونیکی را تسهیل می‌کنند.

مزایای تجارت الکترونیک

وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک
وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک

اکنون، بیایید نگاهی گذرا به برخی از مزایای تجارت الکترونیک بیندازیم:

  • دسترسی: سایت‌های تجارت الکترونیک 24 ساعته در دسترس هستند و به کاربران امکان می‌دهند هر زمان از شبانه‌روز به جستجو و خرید بپردازند، به استثنای قطعی‌ها و تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده. در حالی که فروشگاه‌های فیزیکی اغلب ساعات کار خود را تعیین می کنند و گهگاه به طور کامل تعطیل می شوند.
  • سرعت دسترسی: خرید آنلاین را می توان با چند کلیک و در عرض پنج دقیقه انجام داد. در حالی که ازدحام جمعیت می‌تواند فرایند خرید مشتریان را در یک فروشگاه فیزیکی با تاخیر مواجه کند، سایت‌های تجارت الکترونیک به دلیل ملاحظات مربوط به محاسبات و پهنای باند هم در دستگاه مصرف‌کننده و هم در سایت تجارت الکترونیک به سرعت اجرا می‌شوند. زمان بارگذاری محصولات و صفحات سبد خرید زیر یک ثانیه است.
  • در دسترس بودن گسترده: "بزرگترین کتابفروشی زمین" شعار اصلی آمازون بود. تنها دلیلی که به آمازون این توانایی را داد که توانست این شعار را انتخاب کند این بود که یک فروشگاه آنلاین طراحی کرد نه یک فروشگاه فیزیکی که نیازمند باشد هر کتابی را به صورت فیزیکی تهیه و در قفسه‌های خود ذخیره کند. با استفاده از تجارت الکترونیک، کسب‌وکارها میتوانند طیف گسترده‌ای از کالاها را ارائه دهند که هنگام خرید مشتری از یک یا چند انبار مختلف ارسال می‌شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که مشتریان بتوانند محصولات مورد نظر خود را ردیابی کنند.
  • دسترسی آسان: مشتریان یک فروشگاه واقعی ممکن است در یافتن یک کالای خاص با مشکل مواجه شوند. در حالی که کاربران وب‌سایت با استفاده از ویژگی جستجوی سایت، به راحتی محصولی را جستجو کنند و صفحات دسته‌بندی محصول را در کوتاه‌ترین زمان در دسترس دارند . همچنین برخی از دیگر ویژگی‌ها مانند فیلتر کردن، دسته‌بندی و محصولات مرتبط و... دسترسی را آسان‌تر می‌کنند.
  • دسترسی بین المللی: کسب‌وکارهایی که فروشگاه‌های فیزیکی دارند، تنها میتوانند به مشتریانی که از آنها بازدید می‌کنند، کالاهایی را بفروشند. از طریق تجارت الکترونیک، کسب‌وکارها می‌توانند به همه افراد دارای اتصال اینترنتی کالا بفروشند، که نشان می‌دهد تجارت الکترونیکی پتانسیل گسترش پایگاه مشتریان یک شرکت را دارد.
سایت‌های تجارت الکترونیک 24 ساعته در دسترس هستند
سایت‌های تجارت الکترونیک 24 ساعته در دسترس هستند

چگونه یک وب سایت تجارت الکترونیک کوچک داشته باشیم؟

هدف ما این بود که یک معروفی سریع از تجارت الکترونیک تا این مرحله به شما ارائه دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا برای شما و کسب‌وکارتان مفید است یا خیر. چارچوب‌ها و زبان‌های استفاده شده توسط وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک با یکدیگر متفاوت است. اگر به سرعت سایت نیاز دارید بهترین انتخاب برای شما وردپرس است. اما اگر به یک وب‌سایت منحصر به فرد نیاز دارید، شروع از صفر با طراحی و کدنویسی وب سایت گزینه ایده آلی است که نمونه هایی از آن عبارتند از فریم ورک های Angular، React.js و Qwik که فریمورک های FrontEnd هستند.

یکی از برترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک برای BackEnd و FrontEnd یک وب‌سایت تجارت الکترونیک، Magento است؛ که طیف وسیعی از ابزارها از جمله بازاریابی، سئو و قابلیت‌های مدیریت کاتالوگ را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

در واقع، کاملاً به نوع تجارت، زمان و پول شما بستگی دارد که کدام یک از پلتفرم‌ها برای شما مناسب است.

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک که اینجا نام میبریم خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه می دهند. همچنین کنترل‌اعداد به شما کمک خواهد کرد که به وسیله مناسب ترین ابزار وب‌سایت مورد نظر خود را داشته باشید.

  • شاپیفای (Shopify)
  • ووکامرس (WooCommerce)
  • بیگ کامرس (BigCommerce)
  • Wix
  • 3dcart
  • Magento
  • Volusion
  • PrestaShop
  • Ecwid
  • Squarespace
  • Salesforce Commerce Cloud (برای B2B و B2C)
  • Oracle NetSuite Commerce

برای برداشتن اولین قدم در جهت داشتن وب‌سایت تجارت الکترونیکی خود، می توانید با ما تماس بگیرید. ما تیم های حرفه ای داریم که راه را برای کسب و کار شما هموار می کنند.

ارتباط با ما
آیا ایده کاربردی دارید؟یا به دنبال یک تیم نرم افزاری حرفه ای برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های خود هستید؟